Jdi na obsah Jdi na menu

CD The Spirit never dies, Falkenflugův rozbor

13. 12. 2009

Jak jsem psal už při hodnocení základních alb, všechna Falcova alba jsou krásná, stejně tak jeho písničky ;-) Předvánoční nadílka v podobě CD The Spirit never dies mě přivedla k hodnocení těchto „nových“ či „méně nových“ písniček. Stejně tak k poslechu velice dobrých či jen dobrých songů.

Než přejdu k jednotlivým písničkám, napíšu svůj názor na album jako na celek. Už v komentářích pod článkem „Falcovo nové CD The Spirit never dies“ v sekci ZAJÍMAVOSTI se po zhlédnutí tracklistu rozpoutala vášnivá diskuze, zda album zařadit mezi tzv. alba základní, mezi kompilace či jestli je to nějaký nový nezařaditelný „hybrid“. Musím se přiklonit k poslední možnosti, protože na albu jsou songy jako Jeanny a Coming home, tedy nepozměněné verze hitů z poloviny 80. let. K tomu 2 jiné verze již vydaných písniček z alba Verdammt wir leben noch, v názvu nijak neodlišené. Dále dle mého názoru 2 „uměle“ vytvořené songy, trochu nadbytečné (spíš jsou to součásti následující, resp. předchozí písničky). Snad mají vzbudit dojem provázanosti a uzavřenosti celého CD. A na závěr tu máme ty nejpodstatnější: dosud nevydané Falcovy písničky, včetně tzv. Jeanny final a jejího mixu, podle které je celé album zřejmě také z komerčních důvodů pojmenováno. Tolik zdůvodnění k zařazení alba. Svůj názor na album jako na celek završím po zhodnocení jednotlivých songů.

Přejdu tedy k hodnocení jednotlivých písniček. Hodnotím na naší tradiční stupnici 0-10 bodů, kdy 10 bodů je TOP kousek.

Return to forever: První z těch tzv. „uměle“ vytvořených songů. Jakási předehra k Nuevo africano, v kterou přechází. Slyšet tuhle písničku v rádiu, jen těžko bych v tom poznal Falca, který se nenápadně ozývá z dálky. Takové intro pro celé CD, nemůžu ale považovat za Falcovu písničku. Když jsem viděl název té písničky úplně poprvé, snil jsem o různé symbolice a byl jsem nadšen a těšil se, jaká to bude paráda. Bohužel jsem zklamán.

Hodnocení: 2 body.

Nuevo africano: Tohle už je pořádná pecka ;-) Falco nádherně zpívá, parádní rychlá hudba s netradičním nápadem, písnička je rovněž šťavnatě dlouhá a pořád se mi melodie vrací do hlavy ;-) Jedna z mých TOP 3 tohoto alba.

Hodnocení: 7 bodů.

Jeanny a Coming home: Osvědčená kvalita, diskutovali jsme ale také o tom, zda bylo nutné, aby na CD obě Jeanny byly. V rámci trilogie ano, ale moc mi nesedí z hlediska původního poslání CD, tedy představit Falcovy „nové“ songy. Ale celkově v pořádku ;-)

Hodnocení: osvědčenou kvalitu (zejména Jeanny) netřeba porovnávat s novými „objevy“ ;-)

The Spirit never dies – Jeanny final: Písnička libozvučná, Falco zpívá stylem z dob Emotional. Opravdu krásný emotional cajdáček ;-) Líbí se mi a hodnotím vysoko, nakonec i do TOP 3 tohoto alba. Jen malá připomínka, že bych tenhle song ale příliš nespojoval s Jeanny a nenazýval bych ji Jeanny final. Jeanny je pro mě jen jedna, a to ta z roku 1985. Spirit je pro mě jednoduše písničkou na album Emotional či Wiener Blut někam mezi Emotional, Read a Book a The Star of Moon and Sun.

Hodnocení: 7 bodů.

Que pasa hombre: Jiná, zajímavá verze písničky, kterou známe z CD Verdammt wir leben noch, určitě potěší, ještě je musíme od sebe nějak odlišit. Třeba „Wind um die Nase und Stahl in der Hoooseee“ ;-) No, zkusíme radši něco kratšího…

Hodnocení: 6 bodů.

Poison: Vánoce jsou za dveřmi, slyšíte ty zvonky v úvodu Poisonu? ;-) Tahle verze neverdammtského Poisonu na mě v úvodu působí poněkud vánočně. Falco vlastně žádnou echt vánoční písničku nemá, takže pro mě je odlišení od verdammtského Poisonu jasné, tenhle Poison, aby nemusel být neverdammtský, bude vánoční, chi chi. Sice název je trochu „otrávený“, ale nevadí, téma lásky je podstatné. Jinak je tohle zpracování úchvatné, moc se mi líbí nádherný hlásek před koncem třetí minuty zpívající „Everybody´s poisening the feeling“, to je úúúžasnééé! Velice povedená písnička.

Hodnocení: 7 bodů.

Sweet Symphony: Kdo zná Walls of Silence a Que pasa hombre, zřejmě se nezbaví dojmu jako já, že je jim textově místy tenhle song více než podobný. Trošku na mě působí utahaně, výrazně mě zatím nezaujal. Ale jako vrchol pomalých ploužáků určitě k použití, běžná písnička.

Hodnocení: 4 body.

Kissing in the Kremlin: Už v listopadu jsem se moc těšil na tuhle písničku a očekával nějakou pěknou parodii. A dočkal jsem se, časy Kommissara a parádního kousku Cowboyz and Indianz jsou zpět, i Sputnik přichází opět na scénu. Ať žije USSR ;-) Ale co je hlavní, tohle je, jak já říkám, pravý Falco! Parádní svižná písnička s refrénem, perfektně zasazený text, vkusná parodie, prostě klasický vzorec Falcovy písničky z dob jeho největší slávy! Vivat Kommissar aus Wien! Pro mě vrchol TOP 3 tohoto alba.

Hodnocení: 8 bodů.

Dada Love: Trochu netradiční Falcokousek se závanem Krise. Dada Love vnímám velice zvláštně, přijde mi, že se dost vymyká předchozím skladbám. Každopádně další zajímavý kousek do Falcova seznamu.

Hodnocení: 5 bodů.

The Spirit never dies – Jeanny final (Special Mix): Při hodnocení alba Verdammt wir leben noch jsem se v jedné německé recenzi kdysi u remixu Verdammtu dočetl něco v tom smyslu, k čemu je tenhle remix dobrý? Stejnou otázku si musím položit u Special Mixu Spiritu, který je na rozdíl od Verdammtu od první verze téměř k nerozeznání. Beru to spíše tak, že je Spirit na CD hned dvakrát ;-)

Hodnocení: 6 bodů.

Forever: Zklamáním to začalo, zklamáním to končí. Druhý z těch tzv. „umělých“ songů, zakončuje Special Mix Spiritu a celé album, bohužel bez Falcova zpěvu/hlasu a ve finále dosti temným duněním...

Hodnocení: 2 body.

Závěrečné zhodnocení: Album The Spirit never dies mě určitě zaujalo, a tak i přes drobné připomínky jsem za něj moc rád. Falcovi fanoušci by si měli cenit každého podobného kousku, který není jen výběrem ze stokrát vydaných písniček. Rozsah 12 skladeb je velký, ale když se podíváme na album podrobněji, tak zjistíme, že opravdových novinek tu máme jen 5, z čehož se album dává dohromady jen těžko. Jinak zpracované verze 2 verdammtských písniček se povedly, první a poslední skladba nemají dle mého názoru z hlediska Falca příliš velký smysl, na druhou stranu je to zajímavý pokus o otevření a uzavření CD jako kompaktního celku (možná i trochu ve stylu filmu). Dobrým autorským tahem je poutat na CD jako na Jeanny Trilogy, proto nakonec i trochu chápu zařazení staré dobré Jeanny i Coming home jako součást Spiritu. Album je něco mezi Emotional a Wiener Blutem. Moje TOP 3 novinek: Kissing in the Kremlin, Nuevo africano, The Spirit never dies. Obal CD je ve stylu tradiční kombinace černé a bílé, jak to vídáme u kousků vydaných po Falcově smrti poměrně často. A co by mi udělalo velkou radost? Vydat album či třeba jen nějaký singl na staré dobré gramofonové desce v limitované edici, nejlépe také v nějaké netradiční barvě či s pěkným obrázkem jako je třeba Emotional Picture Disc. Myslím, že by to byla pecka, obzvlášť při současném comebacku gramodesek! A zajisté také vzácný a hlavně nádherný kousek do každé Falcosbírky!